Consulaire diensten

In deze rubriek vindt u informatie over uw inschrijving, hoe u een identiteitskaart of paspoort kunt aanvragen, enz.

Onze dienstverlening

Welke diensten verlenen we wel en niet?
  1. Laatst bijgewerkt op

A. Welke diensten kunt u van de ambassade verwachten?

  • U bent Belg en reist tijdelijk naar het buitenland, consulteer de rubriek Op reis in het buitenland.
  • U bent Belg en verblijft permanent in Indonesië of Oost Timor, dan vindt u hier de nodige informatie over de consulaire administratieve bijstand.


B. Welke diensten worden NIET aangeboden door de ambassade?

  • Optreden in privéaangelegenheden zoals de betaling van hotelrekeningen, medische kosten, douanekosten, boetes, gerechtskosten, borgstellingen, een ontvoerd kind ten laste nemen, een Belgische beslissing aangaande hoederecht afdwingen of een derde land dwingen een oplossing te zoeken voor een probleem van hoederecht, onderzoeken aangaande een misdrijf of een overlijden,…
  • Een hotel reserveren, een woning zoeken, bagage bewaren, zorgen voor een werkvergunning of een baan;
  • Zorgen voor een voorkeursbehandeling in een ziekenhuis, bij een dokter, in de gevangenis, voor excursies of bezoeken, bemiddelen om iemand uit de gevangenis te halen of in gerechtelijke procedures;
  • Zorgen voor de verlenging van uw visum, een werk- of verblijfsvergunning;
  • Bemiddelen voor personen met een dubbele nationaliteit wanneer zij zich in het land van hun andere nationaliteit bevinden.

 

Conform het consulair wetboek, wordt de administratieve bijstand door de ambassade sinds 15/06/2014 enkel verleend aan Belgen, ingeschreven in het consulair bevolkingsregister. De administratieve bijstand aan Belgen die niet ingeschreven zijn in dit register is beperkt tot het uitreiken van een voorlopig paspoort indien de voorwaarden tot uitreiking vervuld zijn.

Gelieve een afspraak te maken om naar de ambassade te komen via het online afsprakensysteem voor eID-aanvragen, paspoortaanvragen, legaliseren van documenten, ophalen van verwerkte documenten.