-
Zuletzt aktualisiert am
Een Belgisch paspoort is een officieel en wereldwijd erkend reisdocument in de vorm van een klein boekje waarmee u naar alle landen van de wereld kunt reizen, al dan niet met een visum.
Het Belgisch paspoort mag niet worden verward met de identiteitskaart. Met de Belgische identiteitskaart kan u naar verschillende landen reizen vooral binnen Europa, maar u heeft een Belgisch paspoort nodig:
- Als u naar een land reist dat de Belgische identiteitskaart niet erkent.
- Als u in een land verblijft dat een verblijfstitel enkel afgeeft na overlegging van een paspoort.
Een Belgisch paspoort heeft een geldigheidsduur van 7 jaar (5 jaar voor minderjarigen).
Vanaf zijn geboorte kan elke Belg een eigen paspoort krijgen.
Waar en hoe een paspoort aanvragen?
Enkel indien u in het consulair bevolkingsregister bent ingeschreven, kan u een paspoort aanvragen:
1. Op de ambassade in Jakarta
U maakt een online afspraak via deze link voor uw paspoortaanvraag. Tijdens de afspraak worden de biometrische gegevens opgenomen (foto, vingerafdrukken en handtekening). Let op, registratie van biometrische gegevens is ook verplicht voor kinderen vanaf 6 jaar.
U moet het aanvraagformulier ingevuld en ondertekend voorleggen.
Opgelet, het aanvraagformulier voor minderjarigen moet door beide ouders ondertekend worden.
U brengt ook mee naar de afspraak:
- Origineel paspoort ter verificatie;
- Kopie huidig paspoort;
- Kopie verblijfsvergunning;
- Bewijs van betaling (indien per overschrijving);
- Indien van toepassing: bewijs van aangifte van verlies of diefstal (+ PV lokale politie);
- Voor het tarief en de betaling, zie consulaire tarieven.
2. Tijdens een biometrische missie
De ambassade beschikt over een mobiele kit en tracht minstens éénmaal per jaar een biometrische datacollectie te organiseren in Bali; en in andere steden gebruik makend van diplomatieke missies. De Belgen die geregistreerd zijn in het consulair bevolkingsregister zullen van dergelijke missies op de hoogte gebracht worden. De biometrische data voor aanvraag van een paspoort kan 1 jaar bewaard worden, dit wil zeggen dat de aanvraag binnen deze periode moet afgerond worden.
3. In een andere consulaire post of in een gemeente in België
Als u bij een consulaire post bent ingeschreven, kunt u voor de aanvraag van een paspoort ook terecht:
- Bij elke andere Belgische consulaire post (stad waar u werkt, waar u de vakantie doorbrengt, …)
- Bij een gemeentebestuur in België
Opgelet: Indien u niet in een consulair bevolkingsregister bent ingeschreven, kan u uw paspoort enkel aanvragen in uw gemeente van inschrijving in België.
Wanneer en hoe ontvangt u uw paspoort?
De ambassade behandelt uw aanvraag en verzendt deze naar het productiecentrum in Brussel. De ambassade zal uw paspoort over het algemeen 2-3 weken later ontvangen.
In het aanvraagformulier kan u kiezen om het paspoort te laten opsturen, zelf te komen ophalen of te laten ophalen door een derde persoon.
- Opsturen: Het paspoort zal per koerier verstuurd worden. Dit gebeurt op uw verantwoordelijkheid en kosten.
- Zelf ophalen: De ambassade contacteert u zodat u een online afspraak kan nemen voor “afgifte paspoort”.
- Ophalen door een derde persoon: Deze persoon brengt het ingevuld en ondertekend volmachtformulier mee en een kopie van zijn/haar identiteitsbewijs. Het formulier dient te zijn voorzien van een meterai (fiscale zegel).
Paspoort verloren of gestolen?
U bent uw Belgisch paspoort kwijt, of het werd gestolen?
Reageer onmiddellijk!
- Bel naar DOCSTOP op het gratis nummer 00-800 2123 2123 of het betalend nummer 00132 2 518 2123.
- Geef het verlies of diefstal aan bij de plaatselijke politie, en bewaar een kopie van uw aangifte (in de Engelse of Indonesische taal).
- Vul het formulier “Aangifte van verlies of diefstal van een Belgisch Identiteits-of reisdocument” in om het over te maken aan de ambassade.
Daarna kan u een voorlopig paspoort of ETD (Emergency Travel Document) aanvragen, of een nieuw biometrisch paspoort als u ingeschreven bent in het consulaire register.
Afhankelijk van uw verblijfplaats in Indonesië, contacteer de ambassade in Jakarta (enkel voor een voorlopig paspoort of ETD).
U moet in person naar de ambassade komen en volgende bewijsstukken meebrengen:
- Uw originele aangifte van verlies of diefstal aan de Indonesische politie;
- Een bewijs van uw identiteit: identiteitskaart of een ander recent officieel document met foto (als u geen enkel document meer heeft of als ze niet meer geldig zijn dan moeten we enkeke verificaties verrichten);
- Aanvraagformulier voor voorlopig of ETD paspoort;
- bewijs van aangifte van verlies of diefstal;
- Twee kleur pasfoto's (3.5cm x 4.5cm, witte uniforme achtergrond, neutrale gezichtsuitdrukking, gesloten mond);
- Het bewijs van betaling - Zie Consulaire tarieven